Frans

Frans är en underlig, men aldeles perfekt ponny. Det är han enligt mig iallafall. Han är inte helt lätt att förstå sig på, speciellt inte i ridningen. Eftersom Frans är snäll i all hantering tror många att han är lätt att rida. Jag kan slänga upp en nybörjare och Frans skulle lunka på i sin egen takt och det skulle gå bra. Men sätter man upp någon som kräver mer blir det en helt annan häst, han backar, strätar emot och testar på alla möjliga sätt. Det gäller att kämpa sig igenom detta, fortsätta även när det känns hopplöst. Det gäller att hitta ett sätt att sammarbeta, vara ett med honom. Jag vågar väl påstå att det har börjat gå bra för mig och Frans, men då har jag ridit honom varje dag i tre år, och är inne på fjärde året. Har desustom ridit honom fyra somrar på Taffsnäs. Det största felet folk gör är att de tycker att han är stark och då drar honom i munnen och kanske rent av sågar, men de glömmer bort att driva. Men även om de driver så drar de alldeles för mycket i munnen. När man rider Frans ska man vara stadig i handen, INTE dra, och driva med skänkel och sätet. Han försöker ofta komma undan men det är bara att rida ännu mer. Det man måste göra när man rider Frans är att underhålla och motivera men att samtidigt fokusera på en sak i taget. Man får inte begära att det ska fungera på en gång och absolut inte sparka med benen och piska med spöt för då blir det kortslutning. Då backar han och förstår inget alls.

Dressyren är jobbig, för oss båda. Men ingen av oss tycker att dressyren är super rolig. Dock måste man rida dressyr för att kunna hoppa så vi kämpar. Hoppningen går däremot super bra. Jag vet precis hur jag ska göra, och klart att vi gör misstag och att det fortfarande finns saker att träna på eftersom man aldrig är fullärd. I onsdags sa Anna något i stil med "han hoppar ju av när du ber honom, inte när han själv vill" och det stämmer. Jag blev super glad, för jag har aldrig tänkt på det förut men vi har lärt oss att om vi sammarbetar så klarar vi allt.

Min hopptränare testade att hoppa Frans i onsdags och hon förstår nu vad jag har att kämpa med, haha ! Nej, men jag älskar att rida Frans, trots att inte många andra gör det, och jag skulle inte byta honom mot någon annan häst i hela världen.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0